filtr dpf

Filtry DPF i ich rola w aucie

Czym są filtry DPF

Aktualnie, według obowiązujących przepisów, każdy samochód musi być sprawny technicznie. Niedziałająca poprawnie linka hamulca ręcznego sprawi, że auto nie przejdzie przeglądu technicznego i konieczna będzie regeneracja linek hamulcowych. Samochód musi też spełniać normy emisji spalin EURO. Normy te określają ilość substancji, które wytwarza silnik samochodu. Zadanie oczyszczania spalin i zmniejszenia ilości substancji, które trafiają do środowiska, realizują filtry DPF. Poniżej zaprezentujemy kilka najważniejszych informacji na temat tych części.
Na rynku można znaleźć filtr DPF suchy oraz mokry. Rozwiązania te w pewnym stopniu są bardzo podobne, jednak mają pewną różnicę. Filtry DPF składają się z ceramicznego wkładu i obudowy, która jest odporna na bardzo wysokie temperatury. Wkład ceramiczny składa się kanalików, które poukładane są naprzemiennie, tak aby wyglądały jak plaster miodu. Dzięki temu gazy produkowane przez samochód nie mogą się swobodnie przedostawać. Niemal wszystkie gazy zatrzymywane są na ściankach kanalików, które najczęściej zrobione są z węglika krzemu. W ścianki wbudowane są aktywne cząstki metali, które wspierają standardowy katalizator spalin, który stosowany w samochodach. Układ DPF ma za zadanie wspomagać klasyczny katalizator.

Rodzaje filtrów DPF

Jak wcześniej powiedziano, na rynku istnieją filtry DPF suche oraz mokre. Jeśli chodzi o skuteczność, to filtry niespecjalnie różnią się od siebie. Jednak filtry mokre przeznacza się raczej do stosowania w mieście, ponieważ posiadają dodatkowy środek wzbogacający paliwo. Środek ten znajduje się w dodatkowym zbiorniku. Ten typ filtrów to filtry FAP. Środkiem, który dodatkowo dodaje się do paliwa jest tlenek ceru. Dzięki temu środkowi utlenianie sadzy może rozpocząć się w o wiele niższej temperaturze. Różnica pomiędzy filtrem FAP i DPF to około 200 stopni. W obecnie produkowanych samochodach silnik odpowiednio dawkuje dodawanie tlenku ceru. Wydajność zbiornika zawierającego tlenek ceru przewidziana jest na około 130 tysięcy kilometrów. Po tym czasie należy zregenerować filtr FAP. Należy wykonać to w ASO, aby zapewnić sobie dalszą sprawność samochodu i jego bezproblemowe funkcjonowanie zgodnie z obecnymi normami spalania.